autovit.ro

Sistemul Lane Assist: ce este și cum funcționează

Cunoscut și sub denumirile de Lane Departure Warning System sau Lane Support, această dotare din lista de opționale te ajută să nu te abați de la traseu, chiar și atunci când atenția îți este distrasă. Cu ajutorul unor senzori specifici sau al unei camere video, Lane Assist intervine pasiv sau activ, în funcție de modelul mașinii și de anul de fabricație. De-a lungul timpului, sistemul a fost îmbunătățit și completat cu funcții noi, pentru a micșora unul dintre cele mai mari riscuri la care sunt supuși șoferii și pasagerii acestora: impactul frontal, cauzat de încălcarea marcajelor rutiere. Fie că ești în căutarea unui automobil cu un înalt nivel de siguranță pasivă, fie că deții deja unul, pe care vrei să-l pui în vânzare, este util să cunoști calitățile sistemului Lane Assist. În cele de mai jos, afli ce schimbare aduce această dotare în viața unui șofer și cum intervine, efectiv, în conduita lui de zi cu zi. 

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Cum a apărut Lane Assist

La fel ca multe alte sisteme de siguranță pasivă sau activă, și implementarea Lane Assist se leagă de numele unui producător german premium. Sistemul a fost prezent pentru prima oară pe camioanele Mercedes-Benz Actros, în anul 2000, dar de realizarea acestuia s-a ocupat compania americană Iteris. Cu toate acestea, japonezii au fost cei care au „furat startul” în privința dotării cu acest sistem inovator. Un an mai târziu, modelul Nissan Cima revoluționează siguranța mașinilor de pasageri și face cunoscute calitățile acestui sistem pe piața japoneză, iar în 2002, Toyota Caldina și Alphard îi urmează. 

Primul SUV dotat cu Lane Assist a fost versiunea americană de Infiniti FX35/45, produsă tot de japonezi. De data aceasta, însă, sistemul era dezvoltat de Iteris, în colaborare cu gigantul francez din domeniul subansamblelor, Valeo. Ca o coincidență sau, poate, dimpotrivă, Lane Assist a debarcat pe pământ european tot prin intermediul unor francezi. Faceliftul modelului Citroen C5, din 2004, introducea pe lista de opționale ansamblul de componente datorită căruia șoferii putea depăși mai greu marcajele rutiere. Astăzi, sistemul este prezent în oferta unui grup mare de mărci, de la Cadillac sau Volvo, până la Volkswagen sau KIA. 

Vezi categoria noastră de  ▶ PIESE

cum functioneaza sistemul lane assist

În ce mod acționează sistemul

De la dezvoltarea sa inițială și până în prezent, Lane Assist a cunoscut mai multe stadii de evoluție. Astăzi, acesta este integrat în ecosisteme complexe de siguranță pasivă și activă, pe fondul înăspririi tot mai mari a criteriilor de securitate cărora trebuie să le corespundă modelele de mașini, la testele Euro NCAP. În funcție de brand și de anul de fabricație, o mașină poate fi dotată cu una dintre versiunile de Lane Assist, după cum urmează:

  • sistemul care avertizează șoferul prin stimuli audio și vizuali sau chiar prin vibrații, la depășirea marcajului rutier;
  • sistemul care avertizează șoferul, iar apoi, în lipsa unei corecții, intervine asupra sistemului de direcție al mașinii;
  • sistemul care intervine proactiv, pentru a limita supravirarea și a păstra viteza mașinii și distanța față de vehiculul din față la un nivel constant. 

Sistemul folosit pe scară largă, de producători precum Volkswagen, Renault sau Mercedes Benz, funcționează cu ajutorul unei camere video, amplasate în partea superioară a parbrizului. Unitatea centrală a sistemului coroborează imaginile obținute de aceasta cu cele sosite de la radarul din bara de protecție sau din grilă. Astfel, atunci când marcajul este încălcat fără ca maneta semnalizatorului să fie acționată, volanul vibrează, iar pe tabloul de bord apare un martor. Prima corecție este aplicată în mod asimetric asupra frânelor, pentru ca riscul unei coliziuni să fie micșorat sau chiar eliminat. 

Vezi categoria noastră de 👉 CAMIOANE

cum difera lane assist in functie de producator

Cum diferă Lane Assist în funcție de producător

Așa cum precizam, Citroen a fost primul constructor european care a introdus sistemul, pe modelul C5. Acesta folosea o rază în spectru infraroșu, pentru a monitoriza marcajele. Pe lângă avertizarea sonoră, șoferul mai primea și stimulul unei vibrații, transmise în scaun. Toyota, Honda și Nissan au adăugat, pe lângă semnalele sonore pe care le emiteau mașinile lor, la părăsirea accidentală a benzii de circulație, readucerea mașinii pe banda corectă, prin intermediul sistemului ESP. Cei de la Audi au introdus vibrația în volan, pentru o reacție mai rapidă a șoferului. Fiecare dintre producători adaptează sistemul conceput acum 20 de ani, în funcție de model și de poziționarea pe piață. 

Astfel, acesta poate fi pus în sinergie cu sisteme precum Multi Collision Break, de la Skoda, care previne deplasarea pe contrasens, de după o coliziune, sau cu Blind Spot Assist, de la Mercedes-Benz, care detectează mașinile și bicicliștii din unghiul mort, la peste 20 km/h. Viitorul sistemului Lane Assist pare unul deosebit de promițător. Integrat în sisteme autonome, precum ProPILOT, de la Nissan, acesta ar putea avea nu doar rolul unui asistent al șoferului, ci chiar pe cel de partener, în cadrul modurilor de rulare autonome, implementate pe tot mai multe modele. 

Atu important, la punerea în vânzare a unui model rulat, sistemul Lane Assist te poate scoate în fața celorlalți vânzători. Folosit corect, acesta poate prelungi considerabil durata de viață a oricărui automobil. 

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)