autovit.ro

Subvirarea si supravirarea: Cauzele lor si metode de a le evita

Una dintre cele mai folosite expresii, când vine vorba despre cauzele unui eveniment rutier, este „șoferul a pierdut controlul vehiculului”. În spatele unei exprimări destul de vagi stau o mulțime de motive, iar o ieșire în decor nu apare niciodată de nicăieri.

Atunci când traiectoria unei mașini nu urmează întocmai mișcările volanului, abordarea unui viraj se termină fie cu o ieșire în decor, fie cu o pătrundere pe contrasens. Supravirarea sau subvirarea sunt manifestări ale mașinii care îl iau prin surprindere pe cel de la volan și care-i pot pune pe ceilalți participanți la trafic în fața unei situații pe care nu o pot evita.

Dacă primul fenomen este caracteristic mai degrabă mașinilor cu propulsie, cel de-al doilea apare în cazul celor echipate cu tracțiune. Fiecare dintre aceste devieri de la trasa optimă pot fi contracarate printr-un mod proactiv de a acționa asupra accelerației și direcției. La fel ca în cazul altor probleme ce pot pune în pericol siguranța pasagerilor, rezolvarea acestora ține, în primul rând, de experiența acumulată în kilometri, nu în cea atestată de trecerea timpului.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Cum apare subvirarea

Mai frecventă decât supravirarea, această perturbare a trasei obișnuite a mașinii este strâns legată de arhitectura cea mai frecventă a automobilelor din trafic. Cele mai multe dintre acestea au tracțiune, iar motorul lor este amplasat pe puntea față. Astfel, roțile care direcționează mașina sunt, concomitent, cele motoare. La fiecare viraj, acestea trebuie să gestioneze două procese solicitante în timpul accelerării, ceea ce poate duce la o pierdere a aderenței. Transferul de mase între punți, amplificat de forța centrifugă, va direcționa o masă mai mare către partea frontală a mașinii, ceea ce va îngreuna înaintarea de-a lungul virajului.

Astfel, anvelopele vor fi solicitate suplimentar, înscrierea corectă a mașinii pe traiectoria optimă va fi compromisă, iar în cazuri extreme, traiectoria urmată va fi radical opusă celei intenționate de șofer. Acesta este momentul în care mașina va merge spre exteriorul curbei, în loc să urmeze curba, și va pătrunde pe celălalt sens sau pe marginea drumului.

Nu doar accelerarea este cea care poate predispune o mașină cu tracțiune la fenomenul subvirării. Aceasta poate interveni și în momentul unei frânări puternice și târzii, în special al uneia executate pe asfalt umed. Într-un asemenea scenariu, mașina pur și simplu înaintează, ratează curba și ajunge în decor.

Vezi categoria noastră de ▶ PIESE

Cum apare subvirarea

De ce intervine supravirarea

Tipică vehiculelor cu propulsie, cu motor amplasat frontal sau central, dar întâlnită și în cazul celor cu tracțiune integrală, această manifestare are cauze similare, dar efecte complet diferite.

Când roțile frontale au doar efect director, iar cel motor le revine celor din spate, transferul de mase între cele două punți se face mult mai rapid. Astfel, când un șofer aflat la volanul unei mașini cu propulsie intră cu viteză într-un viraj, iar apoi frânează puternic, mașina va avea tendința de a se învârti în jurul axei verticale și de a „trage” înspre interiorul curbei. La fel ca subvirarea, acest fenomen apare tot pe fondul pierderii de aderență, dar consecința cea mai gravă a acestuia este derapajul.

Pe cât de înfricoșător este derapajul pentru un șofer obișnuit, pe atât de multă satisfacție aduce acesta celor pasionați de drifting, iar o mașină preparată special este aleasă doar din rândul celor cu tracțiune spate.

O altă diferență dintre supravirare și subvirare este dată de direcția pe care o poate urma mașina. Dacă un vehicul subvirator va evolua cu dificultate de-a lungul curbei sau va merge în linie dreaptă, unul supravirator poate ajunge într-o poziție perpendiculară față de axul curbei și poate ieși în decor fie pe interior, fie pe exterior.

Vezi categoria noastră de 👉 CAMIOANE

De ce intervine supravirarea

Cum eviți subvirarea și supravirarea

Indiferent că au ca deznodământ pătrunderea pe contrasens sau ajungerea într-un șanț, atât subvirarea, cât și supravirarea sunt deosebit de periculoase, în faza lor critică. Menținute în limite controlabile, acestea fac parte din setul de riscuri demne de luat în seamă, dar relativ ușor de preîntâmpinat, de care un șofer trebuie să țină cont.

În funcție de tipul mașinii pe care o conduci, poți urma sfaturile de mai jos, pentru a menține o traiectorie cât mai predictibilă în timpul virajelor:

Manevre care previn subvirarea

Dacă simți că volanul se mișcă mai rapid decât roțile la pătrunderea unei curbe, următoarele procedee te vor ajuta să aduci mașina pe trasa optimă:

  • ridică piciorul de pe accelerație;
  • nu apăsa sub nicio formă pedala de frână;
  • redu viteza treptat.

Manevre care previn supravirarea

În momentul în care simți că pierzi aderența pe puntea spate, controlează panica și alege să iei următoarele măsuri:

  • nu apăsa pedala de frână;
  • redu unghiul de virare, pentru a permite mașinii un parcurs progresiv;
  • execută o manevră de contravirare, prin orientarea roților în direcția opusă celei în care se deplasează mașina.

Sfaturile de mai sus pot face diferența dintre o situație-limită și un moment dificil, trecut cu bine. Cunoașterea cât mai bună a comportamentului mașinii este importantă pentru deprinderea unei conduite rutiere nu doar preventive, ci și proactive.

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)