autovit.ro

Construirea unui garaj: acte și demersuri necesare

Garajul este o adiție practică oricărui proprietar care este nevoit să își lase mașina în ploaie, zăpadă, gheață sau vânt. Construirea sa reprezintă un proiect în toată regula, motiv pentru care ți-am pregătit mai jos un ghid complet. Vei afla de câte tipuri sunt garajele, ce materiale poți folosi, care sunt etapele construirii, precum și care sunt documentele de care ai nevoie.

Ce dimensiuni ar trebui să aibă un garaj
Tipuri de garaje
Ce materiale poți folosi
Ce soluții de depozitare ai la dispoziție
Etapele construirii unui garaj
Aspecte de care să ții cont în construirea unui garaj
Cât costă construirea unui garaj

Ce dimensiuni ar trebui să aibă un garaj

Dimensiunile garajului depind mai ales de numărul de mașini pe care dorești să le adăpostești. Dacă dorești să amenajezi și un mic atelier de lucru ori să depozitezi biciclete sau unelte pentru grădină, vei mai avea nevoie de câțiva metri pătrați. De regulă, dimensiunile minime ale unui garaj pornesc de la 5 metri lungime și 3 metri lățime. În mod ideal, este nevoie de 6×3,5 m.

De asemenea, este necesară o înălțime de aproximativ 2,5 m. Dacă deții și folosești cu regularitate un portbagaj, este indicat să crești înălțimea în funcție de dimensiunile acestuia.

Ca regulă generală, garajul ar trebui să fie cu minimum 90 de centimetri mai mare decât laturile mașinii.

Un alt aspect important vizează ușile garajului. Acestea trebuie realizate și amplasate în așa fel încât să permită accesul ușor al mașinii/mașinilor. Poți alege între uși normale, culisante, basculante, hidraulice, acționate electric sau manual. Dimensiunile potrivite sunt de doi pe doi metri.

Tipuri de garaje

Garajele sunt de mai multe tipuri, în funcție de localizare, apropierea de casă, numărul de mașini și numărul de uși. Despre toate acestea vom vorbi mai jos.

Garaj în funcție de localizare

Există garaje subterane și supraterane. De regulă, garajul subteran este realizat având în vedere nevoile unei companii sau ale unui ansamblu rezidențial. Acestea sunt construite mai ales din beton armat și au o grosime mare, pentru a putea susține încărcătura. În general, hidroizolarea se realizează în membrană bituminoasă, peste care se aplică polistiren expandat. Pereții de rezistență ai unui astfel de garaj sunt realizați, de regulă, din cărămidă.

Locul garajului trebuie săpat cu utilaje speciale, motiv pentru care garajul subteran costă mai mult. Un garaj pentru o singură mașină poate crește prețul casei cu aproximativ 10%.

De cealaltă parte, garajul suprateran are o fundație adâncă, de aproximativ 40-50 cm, în funcție de calitățile solului. Spre deosebire de acoperișul unei locuințe, cel al unui garaj suprateran nu are pante de scurgere.

Garaj în funcție de apropierea de casă

Există garaj atașat și garaj detașat (separat). De cele mai multe ori, un garaj atașat costă cu 10-15% mai puțin decât unul separat. Acest lucru se datorează faptului că împarte un perete cu locuința, iar instalația de energie electrică poate fi realizată mai ușor.

Este indicat să optezi pentru un garaj separat dacă ai o curte lungă și îngustă. Astfel, poți amplasa garajul în spatele casei. Astfel de garaje sunt mai sigure, deoarece fumul de monoxid de carbon nu mai ajunge în casă.

Cum spuneam și ceva mai sus, costul este principalul avantaj al garajului atașat. De asemenea, un garaj de acest fel te protejează de vânt, ploaie și zăpadă iarna, când pleci la locul de muncă. Dacă ai o casă de mici dimensiuni, poți folosi garajul și pentru a depozita unele lucruri la care vrei să ai acces rapid. Totodată, dacă ai o masina electrica, este mai ușor să o încarci, dacă ai un garaj atașat de casă.

În general, aceste garaje se construiesc odată cu locuința, astfel asigurându-se o tranziție lină între cele două.

O particularitate a garajului atașat este casa cu garajul la parter. Este perfect pentru persoanele care nu au spațiu în curte și care sunt dispuse să construiască pe verticală.

Garaj în funcție de numărul de mașini

Construirea unui garaj pentru o singură mașină devine tot mai neatractivă, mai ales în rândul familiilor care au cel puțin două mașini.

Dacă pentru un garaj în care încape o mașină, dimensiunile sunt de aproximativ 6×3,5 metri, un garaj pentru două mașini necesită dimensiuni de 7,9 metri pe 7,3 metri. Costurile sunt aproape duble față de un garaj simplu.

Garaj în funcție de numărul de uși

Cele mai multe garaje au o singură ușă. Acest lucru înseamnă că vei avea acces la garaj prin același loc prin care intră mașina.

În ceea ce privește garajul cu mai multe uși, acesta poate fi de mai multe tipuri: cu ușă simplă pentru masina și cu o ușă laterală, pentru zilele în care te ocupi de mici reparații. De asemenea, putem avea ușă secundară, în cazul garajului atașat, care permite accesul direct din casă.

Un alt caz particular se referă la garajele pentru mai multe mașini, care au câte o ușă pentru fiecare. În acest caz, se obișnuiește să se construiască și pereți despărțitori.

Proiect garaj

Ce materiale poți folosi

Durata de viață a garajului depinde, în mod firesc, și de materialele folosite. Mai jos poți citi mai multe despre ce materiale poți folosi pentru pereți, acoperiș și pardoseală.

Materiale pentru pereți

În ceea ce privește pereții, ai la dispoziție mai multe materiale, fiecare cu proprietățile sale. Este indicat să alegi acel material care se potrivește cel mai bine nevoilor tale. Mai jos sunt câteva dintre cele mai folosite materiale pentru pereții garajului:

  • Oțel inoxidabil – este ușor și are o durată de viață medie. Multă lume optează pentru acest material, deoarece este ușor de asamblat, lucru esențial dacă dorești să amenajezi un garaj într-un timp cât mai scurt. Mai mult, nu mai este necesar să îl vopsești, iar culoarea nu se degradează pe fondul condițiilor meteorologice (ger, vânt puternic, soare arzător, zăpadă). Totuși, este important de știut că, dacă lovești pereții exteriori, iar aceștia suferă degradări majore, este necesar să aplici un strat de lac sau vopsea, altfel, riști să ruginească;
  • Polietilenă – dacă alegi pereți din polietilenă cu structură din oțel, nu va mai trebui să îți faci griji că vremea rea produce pagube garajului. Chiar dacă materialul suferă mici degradări firești, odată cu trecerea timpului nu va trebui să te preocupi că pot apărea daune majore, deoarece materialul este bine închegat;
  • Rășini din vinil – sunt potrivite dacă vrei să te ocupi singur de construirea garajului. Materialul este rezistent și are o durată lungă de viață. Atunci când se pătează sau murdărește, se poate curăța ușor, cu o soluție specială;
  • Lemn – se potrivesc mai ales dacă și casa este din lemn. Pot suporta vântul puternic, fiind potrivite indiferent de relief. Există kituri de tip DIY, cu materiale pretăiate. Tot ce mai ai de făcut este să le asamblezi. Necesită aplicarea unui lac, pentru a crește durata de viață. Un minus este că necesită un timp mai mare pentru întreținere, deoarece se poate acumula apă și există riscul de cari (insecte care se hrănesc cu lemn). De asemenea, va fi nevoie să reaplici vopsea sau lac, la fiecare 7-10 ani.

Materiale pentru acoperiș

Cele mai folosite materiale pentru acoperișul garajului sunt șindrila și metalul. Să aflăm mai multe despre fiecare în parte:

  • Acoperișul metalic – este potrivit mai ales pentru garajul separat. Arată bine, suportă schimbările climatice și are o durată mare de viață. Nu există riscul infiltrațiilor de apă. Acest lucru este important, mai ales dacă folosești garajul pentru protejarea mașinilor scumpe sau a unor echipamente de grădină care ar avea de suferit, prin expunerea la apă sau soare;
  • Șindrilă – este folosită mai ales pentru garajul atașat de casă. Pentru un aspect uniform și o trecere naturală între locuință și garaj este indicată alegerea șindrilei, mai ales dacă acest material acoperă și casa. În general, în cazul garajelor atașate, acoperișul garajului se montează în același timp cu cel al casei.

Materiale pentru pardoseală

Pentru pardoseală, ai la dispoziție următoarele materiale:

  • Rășină epoxidică – trebuie aplicată în mai multe straturi, însă are o durată de viață de peste 15 ani. Poți alege o nuanță neutră sau o culoare puternică, pentru a aduce puțină viață în garaj. Se curăță ușor și nu este afectată, dacă se scurg anumite substanțe din mașină;
  • Dale – le poți alege din porțelan, vinil sau plastic dur. Acestea sunt rezistente, vin în culori și texturi variate, au efect antialunecare și sunt potrivite inclusiv în perioadele din an în care umiditatea este ridicată. Sunt ușor de curățat;
  • Mochetă – este ușor de instalat și plăcută la călcare. Acoperă imperfecțiunile tencuielii, însă este dificil de întreținut și menținut uscată, motiv pentru care există un risc ridicat de apariție a mucegaiului. De asemenea, se degradează ușor, dacă scapi ulei sau alte substanțe pe jos. Optează pentru mochetă doar dacă nu folosești garajul pentru reparații;
  • Vopsea – este una dintre cele mai ieftine modalități de a acoperi pardoseala garajului. Ai la dispoziție o gamă largă de culori și poți alege vopseaua în funcție de proprietăți (durabilitate, rezistență la pătare, efect antialunecare). Dacă alegi vopsea care conține și rășini epoxidice, va rezista și la substanțele care se pot scurge din mașină.

Ce soluții de depozitare ai la dispoziție

În construirea unui garaj, poți alege soluții de depozitare dintre cele mai diverse, de la dulapuri la rafturi deschise și organizatoare pentru pereți. Poți afla mai multe despre acestea mai jos:

  • Dulapuri pentru garaj – cu excepția situației în care vei folosi garajul doar pentru acoperirea mașinii, vei dori, probabil, și o zonă pentru depozitarea lucrurilor tale. Poți alege dulapuri speciale pentru garaj. Acestea sunt rezistente, vin în mărimi diferite și, uneori, fac parte din zona de lucru. Bineînțeles că, dacă ai puțin spațiu la dispoziție, va trebui să te orientezi spre opțiuni de depozitare ceva mai ușoare;
  • Rafturi deschise – sunt perfecte pentru garajele cu o mașină sau două, care nu au spațiu mult în jur. Rafturile îți vor permite să ai acces rapid la uneltele dorite;
  • Organizatoare pentru pereți – le poți folosi pentru a agăța uneltele, iar data viitoare când vei avea nevoie de ele, vei vedea lucrurile de care ai nevoie încă de la ușă.

Etapele construirii unui garaj

Etapele construirii unui garaj

Primul pas în construirea unui garaj este întocmirea unui plan. Acesta ar trebui să conțină informații despre următoarele aspecte:

  • Cât de mare vrei să fie garajul?
  • Cât de mare are voie să fie garajul – în unele zone, pot exista restricții, motiv pentru care este important să verifici la primăria din localitatea ta?
  • Câte uși și ferestre vrei să aibă?
  • Din ce material va fi acoperișul?
  • Cine se va ocupa de construcția propriu-zisă?

Mai jos sunt pașii construirii unui garaj:

  • Pasul 1: alege locația pentru garaj. Gândește-te la forma garajului și la nevoile tale;
  • Pasul 2: obține aprobările necesare pentru a putea construi garajul (vezi mai jos);
  • Pasul 3: semnează contractul cu firma constructoare (dacă mergi pe varianta aceasta);
  • Pasul 4: Turnarea șapei – aceasta se toarnă din două lopeți de nisip la o lopată de ciment. Se întinde acest amestec și se presară apă;
  • Pasul 5: Turnarea cimentului – ai grijă ca, la turnarea cimentului, să existe și sârme groase în compoziție. Acestea oferă un plus de stabilitate scheletului construcției. Fundația ar trebui să aibă cel puțin 10 cm grosime și spații pentru scurgerea apei;
  • Pasul 6: Realizarea pereților – dacă optezi pentru un garaj din lemn, acum se vor bate scândurile pe laterale. Este important să fie cât mai apropiate unele de altele, pentru a nu permite pătrunderea zăpezii (iarna) sau a prafului (vara);
  • Pasul 7: Acoperirea garajului – poți opta pentru metal, șindrilă sau altele, pentru a înveli garajul;
  • Pasul 8: Vopsirea – poți folosi vopsea adaptată materialului utilizat sau poți alege un lac. Ambele oferă un aspect elegant și îngrijit;
  • Pasul 9: Amenajarea interiorului garajului – depinde de preferințele tale. Pe lângă mașină, poți amenaja o zonă de lucru cu masă, dulapuri/rafturi și o lampă puternică. Pentru a prelungi durata de viață a mașinii, poți instala un calorifer. Astfel, mașina va porni imediat, chiar și în diminețile de iarnă;
  • Pasul 10: Alegerea ușilor și a accesoriilor – alege o ușă adaptată nevoilor tale și ale mașinii, la fel și în cazul accesoriilor.

Aspecte de care să ții cont în construirea unui garaj

Construirea unui garaj necesită o serie de demersuri și documente. Indiferent dacă îl construiești pe un teren proprietate personală sau pe unul închiriat, construirea necesită o autorizație de construcție.

Indiferent că vorbim de garaj, depozit sau magazie, astfel de construcții se numesc generic „anexe gospodărești”.

Pentru a construi o astfel de anexă, este necesar să depui la primărie actele pentru a obține un certificat de urbanism, pe baza căruia poți solicita autorizația de construcție, potrivit Legii nr. 50/1991, actualizată și completată în 2019. Dacă alegi să continui construcția fără a avea autorizație, riști o amenda cuprinsă între 1.000 și 10.000 de lei.

Poți obține certificatul de urbanism, dacă depui un dosar cu următoarele documente:

  • Copie după actul de proprietate;
  • Chitanța pentru achitarea taxei (5-6 lei, pentru suprafețe mai mici de 150 mp, și jumătate din această sumă, pentru zonele rurale);
  • Două planuri cadastrale la scară 1/500;
  • Două planuri cadastrale la scară 1/2000.

Certificatul de urbanism are o valabilitate de 6-24 de luni de la emitere, interval în care ai timp să pregătești documentele necesare pentru a obține autorizația de construcție, pe care va trebui să o depui la primărie.

Pentru a obține autorizația de construcție, ai nevoie de următoarele documente:

  • Cerere tip;
  • Certificatul de urbanism;
  • Copie după actul de proprietate asupra terenului și casei;
  • Proiectul de autorizare extras din proiectul tehnic – acesta este întocmit de un arhitect, în funcție de cerințele urbanistice stabilite prin certificatul de urbanism;
  • Avize și acorduri legale – este necesar un aviz de la Agenția pentru Protecția Mediului. De asemenea, în certificatul de urbanism pot fi menționate avize de la racordarea la utilități, prevenirea și stingerea incendiilor etc.;
  • Chitanță doveditoare pentru achitarea taxei pentru emiterea autorizației – taxa are valoarea de 0,5% din valoarea autorizată a construcției.

Cât costă construirea unui garaj

Prețul unui garaj pornește de la 100 de euro pe metru pătrat. Un garaj pentru o singură mașină costă aproximativ 1.700 de euro. Costurile garajului depind de mai mulți factori, printre care:

  • Dimensiunile garajului – un garaj pentru o singură mașină are un cost de construcție mai mic, decât un garaj pentru două sau mai multe mașini;
  • Manopera – construcția garajului este un proiect amplu, care implică mai multe categorii de muncitori, de la cei care pun fundația și pereții la cei care montează acoperișul și instalația electrică. Manopera poate însemna 50-70% din prețul final al garajului;
  • Ferestrele – montarea ferestrelor reprezintă un alt cost suplimentar. Prețul ferestrelor depinde de mărimea, stilul și numărul lor;
  • Izolația – termică sau hidrofugă, aceasta te ajută să ai o temperatură plăcută în interior; astfel, se reduce riscul expunerii mașinii la umiditate crescută, mai ales în lunile de toamnă.

Construirea garajului depinde de spațiul pe care îl ai la dispoziție, de numărul de mașini pe care vrei să le adăpostească, precum și de bugetul de care dispui. Când  nu îți dorești să lași mașina într-o zonă nesupravegheată, construirea unui garaj devine o prioritate.

Sursa foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)