autovit.ro

Tipuri de motoare: FSI, TFSI, TSI. Diferenţe, avantaje, probleme frecvente

Audi A1, Audi A5 Sportback, Audi A8, Volkswagen Golf, Skoda – toate aceste mărci de sub umbrela Volkswagen AG folosesc unul dintre motoarele FSI, TFSI sau TSI și sunt produse de Volkswagen. Toate trei sunt pe benzină şi, chiar dacă nu sunt diferenţe mari între ele, e important să le cunoşti, în cazul în care te-ai decis să achiziţionezi o maşină nouă sau second-hand.

Ce înseamnă FSI
Ce înseamnă TFSI
Avantajele motoarelor TFSI
Ce probleme apar la motoarele TFSI
Asemănări şi diferenţe între FSI şi TFSI

Aşadar, ceea ce au în comun toate cele trei tipuri de motorizări este noul sistem de alimentare lansat de Volkswagen. Motorul FSI, primul din această serie de motoare, a fost şi cel dintâi care a pulverizat pentru prima oară benzina direct în camera de ardere. Până atunci, combustibilul era aruncat în galeria de admisie.

FSI, TFSI şi TSI sunt tipuri de sisteme de injecție a combustibilului, care permit motoarelor să creeze o aşa-numită sarcină stratificată, un amestec de aer şi benzină, bogat în combustibil, lângă bujie.

Asta înseamnă că motorul face economie de combustibil, dar printre efectele secundare se numără şi emisii crescute de oxid de azot. Convertoarele catalitice pot elimina oxidul de azot în exces, însă conținutul ridicat de sulf din benzina americană le contaminează și le distruge.

Vezi AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Ce înseamnă FSI

Motorul FSI este unul dintre modelele mai vechi de motoare de la producătorul german. Iniţialele vin de la „Fuel Stratified Injection”, ceea ce înseamnă „Injecţie stratificată de combustibil”. Despre acest tip de motor se poate spune că a fost unul dintre primele care au utilizat sistemul de injecţie a combustibilului în straturi şi este, cu siguranţă, premergătorul motoarelor TFSI, despre care vom vorbi mai jos.

Ce înseamnă TFSI

TFSI este prescurtarea de la „Turbo Fuel Stratified Injection” şi reprezintă generaţia următoare de motoare derivate din mai vechile FSI. Este un motor turbocompresor cu injecţie stratificată, iar insigna apare doar pe autoturismele Audi pe benzină, în timp ce motorizările diesel sunt prescurtate TDI. În urmă cu 15-25 de ani, Audi comercializa şi autoturisme cu motoare FSI, care nu aveau turbine.

Aşadar, TFSI este primul motor cu injecție directă şi turbocompresor din lume. Potrivit producătorului german, acest sistem produce o putere mai mare, pentru un răspuns optim al motorului, oferind, în același timp, o eficiență mai mare a combustibilului și emisii reduse.

Avantajele motoarelor TFSI

Motorul TFSI este disponibil în variante cu 4 cilindri, 6 cilindri și V-8. Modelul Audi A4 din 2017 este primul vehicul echipat cu cea mai recentă versiune, un cilindru de 2.0 litri. În topul autoturismelor Audi echipate cu aceste motoare este Audi A8, pus în mişcare de un motor V8 de 4.0 litri.

Este, de fapt, un motor twin turbo, asociat cu o transmisie automată în 8 trepte şi care produce o putere impresionantă de 450 de cai și un cuplu de 440. Acest motor este echipat cu tehnologia „Cylinder on Demand”, ceea ce înseamnă că, atunci când funcționează la sarcină parțială, patru dintre cilindrii săi sunt dezactivați. Acest lucru reduce consumul de combustibil cu o medie de cinci procente.

Vezi categoria noastră de PIESE

TFSI sau TSI?

Audi este singurul brand al producătorului german care foloseşte insigna „TFSI” pe caroserie şi în acte. Toate celelalte folosesc denumirea „TSI”. La autoturismele mai noi se poate întâmpla să nu fie nicio diferenţă între cele două modele, pentru că motoarele sunt, de multe ori, împrumutate între diversele mărci ale Volkswagen, fără să fie făcută nicio schimbare.

Diferenta dintre TFSI si TSI

Avantajele motoarelor TFSI

Aşa cum am menţionat mai sus, motoarele TFSI au un raport bun între economie şi consumul de combustibil. În funcţie de zonă şi de trafic, consumul de benzină oscilează, în oraş, între 8 şi 10 litri la fiecare sută de kilometri. Alte avantaje ale motoarelor TFSI sunt economia, caii-putere şi posibilitatea de a le creşte capacitatea, dar şi cuplul mare faţă de alte motoare.

Ce probleme apar la motoarele TFSI

În cele mai multe cazuri, motoarele Audi TFSI s-au dovedit a fi de încredere. Bineînţeles, la fel precum în cazul altor motoare, mentenanţa şi revizia făcute corect şi la timp sunt cele care cresc durata de viaţă a motorului.

Pe de altă parte, motoarele TFSI de dinainte de 2012 înregistrau un consum de combustibil mai mare. De obicei, acesta nu era un semn care să provoace îngrijorare, dar, în unele cazuri, asta poate însemna că pistoanele motorului sunt tocite. Alte piese care necesită atenţie şi grijă sunt valvele de recirculare şi injectoarele, dar motoarele TFSI şi TSI au o reputaţie de încredere, din acest punct de vedere. Nu acelaşi lucru se poate spune despre pornirea pe îngheț, care, uneori, poate să dea rateuri.

Vezi categoria noastră de AUTOUTILITARE

Asemănări şi diferenţe între FSI şi TFSI

Diferenţele dintre modelele FSI şi TSI nu sunt multe, dar sunt destul de importante. În primul rând, modelele TFSI au primit un turbocompresor, iar o serie întreagă de componente au fost schimbate. O altă îmbunătăţire constă în faptul că motorul TFSI a primit hidrocompensatoare. Iată şi alte asemănări şi diferenţe între motoarele FSI şi cele din familia TSI/TFSI.

Ce a rămas la fel:

  • Capacitatea cilindrică: 1984 cc;
  • Puterea maximă: 200 cp;
  • Cuplul maxim – 280 Nm la 1800 – 5000 rpm;
  • Valvele pe cilindru: 4;
  • Ordinea de aprindere a cilindrilor : 1-3-2-4;
  • Diametrul cilindrilor: 82,50 milimetri.

Ce s-a schimbat de la FSI la TFSI/TSI:

  • motoarele TSI au lanţ de distribuţie, în locul unei curele de distribuţie;
  • raportul de compresie s-a schimbat, de la 10.5:1 la 9.6:1;
  • managementul motorului a evoluat, de la Bosch MED 9 la Bosch MED 17;
  • a fost adăugat un al treilea senzor de oxigen;
  • s-au efectuat îmbunătăţiri la sistemul PCV, arborele cu came fiind echilibrat, în centrul blocului motor;
  • sistemul de alimentare cu combustibil a fost îmbunătăţit, uleiul de motor fiind pulverizat şi pe lateralele pistoanelor, pentru lubrifiere şi răcire mai bune;
  • piese interne au fost optimizate, pentru eliminarea pierderilor.

Aşadar, pe scurt, FSI este motorul cu injecţie directă, produs de producătorul german Volkswagen AG, TFSI este un FSI cu turbină, care poate dezvolta minimum 200 de cai-putere, în timp ce TSI este un motor TFSI, dotat cu un compresor mecanic, ce ajută la creşterea cuplului încă de la turaţiile mici ale motorului.

În unele cazuri, diferenţele dintre ultimele două tipuri de motoare dispar aproape cu totul. În cazul în care te-ai decis să achiziţionezi un autoturism produs de grupul Volkswagen, care este dotat cu unul dintre aceste motoare, cel mai bun lucru pe care-l poţi face este să verifici detaliile în cartea tehnică, pentru a te lămuri în ceea ce privește specificaţiile reale ale autoturismului pe care ai pus ochii.

Sursa foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)