autovit.ro

Top 5 muscle car: cele mai bune exemplare din istorie

Dacă faci parte din generația care a crescut cu gândul la modele precum Porsche 959, Lamborghini Diablo sau Ferrari F50 și crezi că ai avut o copilărie frumoasă, ratezi ceva important. La jumătatea secolului trecut, a existat o perioadă în care tehnologia de vârf și aerodinamica nu ocupau locul I, în caietul de sarcini al producătorilor de mașini sportive.

Mai presus de acestea stăteau puterea brută, designul intimidant și posibilitatea ca pasionații să-și transforme visul în realitate, cu un efort financiar moderat. Era muscle car a lăsat ecouri adânci, până în prezent, iar în rândurile de mai jos o explorăm, prin intermediul reprezentanților ei de top.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Cum a scris istorie Pontiac GTO

Construit de General Motors, între 1964 și 1974, acesta este considerat unul dintre primele automobile care au sintetizat atributele unui coupe tipic american sub forma unui muscle car veritabil. Propulsat inițial de un V8 cu cilindreea de 6,4 sau 6,6 litri, de 325, respectiv de 348 CP, GTO venea pe piață într-o perioadă în care conducerea companiei a hotărât retragerea brandurilor General Motors din competițiile sportive.

Astfel, inginerii erau angrenați din nou într-un proiect palpitant, iar clienții avizi de cai-putere și dornici să fructifice prosperitatea de după cel de-al Doilea Război Mondial aveau o jucărie nouă. Numele modelului era inspirat de legendarul Ferrari 250 GTO, iar cele trei inițiale veneau de la „Grand Tourer Homologated”. Ironic, însă, GTO nu a luat startul în vreo competiție, dar a dăinuit timp de patru generații pe șoselele americane și în inimile pasionaților. O reiterare modernă a mașinii a fost disponibilă între 2003 și 2006.

Vezi categoria noastră de ▶ PIESE

Ce a adus nou Ford Mustang

Cu toate că asociem designul tipic unui muscle car cu linii angulare și console lungi, Ford Mustang a surprins, în 1964, cu un aer elegant, aproape italian. Aceasta nu era o întâmplare, ci efectul dorit de designerul Joe Oros, care voia o parte frontală asemănătoare cu cea a unui Ferrari, prize de aer amplasate pe laterale, precum și un logo cu efect impresionant, asemenea tridentului etalat de Maserati. Frumusețea lui Mustang, însă, nu era doar un artificiu de marketing.

Inginerii din Dearborn au montat sub capota modelului un V8 cu diferite variante de cilindree (de la 4,3 la 4,7 litri), dar și două versiuni ale propulsorului cu șase cilindri în linie. Un exercițiu de downsizing interesat, pentru o perioadă în care prețul litrului de benzină era aproape irelevant peste Ocean. Puterea oferită de primul Mustang varia între 101 și 275 de cai-putere, ceea ce îl transforma într-un muscle car mai accesibil și îl condamna la un succes de piață ce a devenit legendar.

Cum a scris istorie Pontiac GTO

De ce ți-ai fi dorit un Chevrolet Camaro

Chiar dacă există și azi o mașină cu acest nume, Chevrolet Camaro este unul dintre muscle car-urile care au scris istorie. Cea mai cunoscută poveste, în ceea ce privește coupe-ul lansat în 1967, este legată de explicația oferită pentru numele pe care îl poartă. Potrivit managerului de atunci al General Motors, Peter Estes, Camaro este un animal mic și feroce, care se hrănește cu mustangi. Orice completare este de prisos.

La fel ca rivalul său evident, Camaro oferea un motor cu șase cilindri în linie, dar cu 140 de cai-putere, în versiunea de bază. Versiunea de top punea la dispoziție un V8 monstruos, de șapte litri și cu 425 CP. Spre deosebire de rivalii săi, Camaro a fost asamblat și în America de Sud, în țări ca Venezuela sau Peru, dar și în Elveția sau chiar în Filipine.

Vezi categoria noastră de 👉 MOTOCICLETE

Cu ce a surprins Chevrolet Corvette

Cu o generație nouă, lansată pe piață chiar anul trecut, Corvette este una dintre acele mașini americane ale cărei generații s-au succedat consecutiv. Prima dintre acestea a debutat în anul 1953 și afișa un design grațios, cu linii curbe, cu jocuri între suprafețele concave și convexe, respectiv cu un posterior aerodinamic și cu o formă de picătură de apă – o abordare diferită față de un muscle car tipic, deși modelul oferea un „șase cilindri”, de 150 CP, și un demaraj 0-100 km/h de 11,5 secunde.

Din graba de a trece de la concept la producția de serie, exemplarele din primul an au fost asamblate manual, din cauza lipsei unei linii industriale suficient dezvoltate. Cu defecte majore ale caroseriei și cu o suspensie spate rigidă, nepotrivită pentru o mașină sport, Corvette părea sortit eșecului. GM a remediat problemele inițiale și iată că, după 70 de ani, modelul de performanță al Chevrolet este mai dezirabil ca oricând.

Ce a adus nou Ford Mustang

De ce Dodge Challenger SRT Demon este un clasic contemporan

Am făcut o retrospectivă a celor mai importanți exponenți din specia muscle car, iar câțiva dintre ei au rezistat testului timpului, prin urmași. Ford Mustang, Chevrolet Camaro sau Chevrolet Corvette încă există pe piață, așa că, de ce nu ar fi suficienți pentru a considera că fenomenul nu a murit? Ei bine, toate modelele inspirate de gloria trecutului sunt surclasate de Dodge Challenger SRT Demon, un veritabil muscle car suprem al zilelor noastre.

Modelul deghizat în mașină de stradă și prezentat în 2017 este, de fapt, un veritabil dragster. Cu 840 CP, izvorâți violent dintr-un V8 de 6,2 litri, Challenger SRT Demon atinge 100 km/h în 2,3 secunde. La plecarea de pe loc, Demon își ridică roțile din față și supune corpul pilotului la o accelerație gravitațională de 1,8 G. Din fericire, nu există riscul ca pasagerii să acuze dureri de cap sau greață. Mașina este dotată cu un singur scaun.

Retrospectiva de mai sus nu ar fi putut cuprinde toate numele ce au construit gloria epocii muscle car, dar cele evocate nu pot lipsi din nicio discuție a pasionaților. Amenințați de criza petrolului din anii ’70 și de actualele norme antipoluare, dinozaurii cu motoare amplasate frontal și cu tracțiune spate vor reprezenta mereu o sfidătoare demonstrație de forță.

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)