autovit.ro
B SECTIUNI

Chiulasa: ce rol are și care sunt problemele ei frecvente

După cum bine știm, piesele unui motor cu ardere internă se împart în două categorii: cele în mișcare și cele statice. În camera de ardere a unui propulsor găsim repere din ambele tipuri, cum ar fi arborii cu came, supapele, tacheții, culbutorii, bujiile sau injectoarele. Alături de acestea, chiulasa este o componentă de tip static, cu rol funcțional, fixată de blocul motor cu ajutorul unor buloane sau prezoane specifice. În faza de montare, acestea nu sunt strânse oricum, ci într-o anumită ordine, de la centru înspre exterior. 

Această componentă are rolul de a izola capătul superior al pistonului de pereții interiori ai cilindrului și înglobează o parte semnificativă a sistemului de distribuție. Cu un nume care adesea este rostit eronat, chiulasa este, de regulă, comună pentru toți cilindrii motorului. Există, însă, cazuri în care fiecare cilindru este dispus cu o chiulasă individuală. În orice arhitectură a ei, chiulasa are orificii care ușurează circuitul apei, în blocul motor, pentru realizarea procesului de răcire. Aceasta este una dintre componentele vitale pentru funcționarea motorului, iar intervențiile mecanice legate de ea nu se fac cât ai pocni din degete și sunt costisitoare. 

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Unde este situată această componentă
Ce solicitări trebuie să suporte chiulasa
Din ce material este confecționată
Ce probleme poate cauza

Unde este situată această componentă

Datorită rolului ei de a încapsula camera de ardere a propulsorului, chiulasa este localizată la nivelul blocului motor, în partea superioară a acestuia. Fixarea cât mai etanșă a acestui element conferă o atmosferă controlată în camera de ardere, astfel încât oxigenul să nu poată pătrunde din exterior. Astfel, procesul de combustie se poate desfășura fără perturbări, iar funcționarea pistoanelor nu este perturbată de factori externi sau de neregularități ale detonațiilor produse la nivelul cilindrilor. Pentru ca toate acestea să fie posibile, este nevoie de o izolare cât mai bună a chiulasei, iar elementul care o face posibilă este garnitura de chiulasă. 

Confecționată din straturi de metal și cauciuc sintetic, aceasta este poziționată pe partea de contact dintre chiulasă și blocul motor. Rolul ei este de a compensa diferențele coeficientelor de dilatare dintre aluminiul chiulasei și fonta blocului motor, ce pot genera perturbări în procesul de ardere a carburantului. Datorită poziției sale în ansamblul motor, chiulasa este legată direct de supapele de admisie, către care mijlocește circulația de aer dinspre galeria de admisie. Tot prin chiulasă, grație orificiilor specifice, se face trecerea gazelor rezultate din procesul de combustie către galeria de evacuare. 

În cazul motoarelor cu sistem de distribuție de tip OHV, în care axul cu came se află pe o poziție inferioară pistoanelor, chiulasa înglobează și supapele sau bujiile, alături de orificiile prin care trebuie să circule gazele dinspre admisie către evacuare. Aceste motoare, însă, se întâlnesc mult mai rar în ziua de azi, din pricina faptului că eficiența lor a fost din ce în ce mai surclasată de inovațiile apărute de la un an la altul. La motorul cu distribuție OHC, care are arbore cu came cu dispunere aeriană, deasupra pistonului, chiulasa este prevăzută cu aceleași elemente, dar la rândul ei, este înglobată în axul cu came. 

În acest caz, se va observa lipsa tijelor metalice, care au rolul de a transmite mișcarea dintre ax și supape. În acest tip de arhitectură, suprapunerea axului pe supape se va face exclusiv cu ajutorul tacheților, cu un efect pozitiv asupra eficienței energetice și vibațiilor resimțite în habitaclu. Motorul DOHC, cel mai frecvent în zilele noastre, se remarcă prin folosirea a două axe cu came și a unui set de tacheți hidraulici, dar chiulasa are o funcționalitate similară cu cea observată în cazul motoarelor OHC. 

Vezi categoria noastră de  ▶ PIESE

unde este situata chiulasa

Ce solicitări trebuie să suporte chiulasa

În ciuda faptului că nu este o piesă în mișcare, chiulasa are de-a face cu o paletă largă de solicitări de mare intensitate. Alături de torsiunea permanentă, generată de efectul strângerii buloanelor de fixare a piesei pe blocul motor, chiulasa întâmpină, pe întreaga perioadă a funcționării motorului, presiunea înaltă, rezultată din arderea gazelor de combustie. Acest fenomen generează al treilea factor major de solicitare a chiulasei, sub forma atingerii unor temperaturi înalte, ce pot fisura chiulasa. Supraîncălzirea acesteia este preîntâmpinată de acțiunea circuitului realizat de antigel, prin canalele specifice, cu scopul de a prelua excesul de temperatură și de a-l disipa în blocul motor. Astfel, durata de viață a unui motor va fi prelungită în măsura în care chiulasa dovedește cât mai multe dintre următoarele calități:

  • etanșeizare bună a blocului motor în fața factorilor externi;
  • capacitatea de a preveni scurgerile de lichide și de gaze dinspre camera de ardere;
  • rezistență la temperaturi excesive;
  • rezistență îndelungată la torsiune;
  • rigiditate excelentă.

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

din ce material este concfectionata chiulasa

Din ce material este confecționată

Materialul ales în mod predominant de producătorii auto, pentru chiulasă, este aluminiul. Aceasta, deoarece calitățile pe care le are acest material îl fac foarte potrivit pentru a intra în componența blocului motor. Transferul termic foarte eficient, prin disiparea rapidă a căldurii, pe care îl oferă aluminiul, se potrivește cu masa mică a acestui material. Nu în ultimul rând, obținerea unei chiulase din aluminiu este foarte facilă, procedeul folosit de companiile auto fiind turnarea materialului topit în matrițe ceramice sau metalice. Automobilele folosesc aproape în exclusivitate chiulase din aluminiu. Mai rar întâlnite în cazul vehiculelor de clasă mare, mică sau compactă, chiulasele din fontă sunt folosite mai ales în cazul autovehiculelor de tip utilitar, cum ar fi camioanele sau autobuzele.   

ce probleme poate cauza chiulasa

Ce probleme poate cauza

Paleta largă de solicitări care afectează această componentă favorizează o serie de defecțiuni. Scurgerea uleiului de motor în cilindri sau pătrunderea lichidului de răcire în camera de ardere vor grăbi uzura pieselor în mișcare, cum ar fi pistoanele sau segmenții. Vei recunoaște o mașină care are un motor cu probleme la chiulasă după degajarea de fum albastru sau alb, în funcție de lichidul care a pătruns în spațiul cilindrilor. De regulă, dacă fumul este albastru, avem de-a face cu cilindri contaminați cu ulei de motor, în timp ce un fum alb va semnaliza pătrunderea lichidului de răcire în circuitul de ardere. 

Toate acestea sunt cauzate de uzura garniturii de chiulasă, care provoacă dezechilibrarea compresiei, pe fondul deteriorării rezistenței termice și mecanice a acestui element. În cazuri extreme, poate interveni chiar și fisurarea camerei de ardere, în cazul în care propulsorul ajunge des în situația de a se supraîncălzi, fără a beneficia de o răcire corespunzătoare. Mai mult, pe fondul dezechilibrării proceselor de compresie, respectiv de răcire, pe termen lung, se va produce o scădere importantă a puterii motorului.

Acum știi de ce motorul mașinii tale ar putea să nu mai funcționeze în parametri optimi. Cu o întreținere corectă a chiulasei și cu multă atenție la montarea ei, la fiecare intervenție, vei preveni deteriorarea elementelor din camera de ardere și vei ține sub control consumul de ulei și chiar de carburant. 

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)