autovit.ro
B SECTIUNI

Diferența dintre cureaua de distribuție și cureaua de transmisie

Într-o perioadă în care motorul pe benzină pare tot mai amenințat de propulsia electrică, există riscul ca interesul pentru modul în care funcționează o mașină obișnuită să se diminueze. În ciuda acestui fapt, țările ca România vor avea mult timp, de-acum încolo, șoselele și străzile pline de mașini pe benzină sau pe motorină, așa că a ști ce e sub capotă nu reprezintă o opțiune. 

Dacă vrei ca întreținerea mașinii să decurgă normal și să ai parte de cât mai puține probleme tehnice, mai ales premature, este util să cunoști rolul distribuției și transmisiei. Aceste ansambluri sunt printre cele mai solicitate din grupul propulsor, iar de buna lor funcționare depinde inclusiv siguranța ocupanților mașinii. La baza fiecăruia dintre ele stă cureaua, elementul de angrenare ce imprimă mișcare tuturor pieselor auxiliare.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Ce este cureaua de distribuție

Această curea este responsabilă pentru funcționarea arborelui cotit, respectiv a arborelui cu came. Ea sincronizează cele două piese metalice aflate în mișcare, de-a lungul etapelor ciclului motor: admsie, compresie, ardere și evacuare ascendentă. Pentru a rezista solicitărilor la care este supusă timp de zeci de mii de kilometri, cureaua de distribuție este realizată dintr-un cauciuc ranforsat. 

Pe partea posterioară, cureaua are o țesătură din poliamidă, care îi conferă rezistență la temperatură și la uzură. Corpul din elastomer al curelei este consolidat cu fibre care garantează o rezistență aparte la îmbătrânire, precum și rezistența dinamică de care este nevoie în momentele de vârf de sarcină. 

Ce este cureaua de transmisie

În interiorul curelei, segmentele de tracțiune din fibră de sticlă garantează stabilitate pe lungime și rezistență la îndoirea inversă. Această curea este prevăzută cu o suprafață interioară dințată, realizată tot dintr-o țesătură de poliamidă, ce previne uzura și forfecarea dinților. 

Cureaua de distribuție acționează, prin intermediul canelurilor ei, și alte elemente complementare sistemului de distribuție. Printre acestea se numără pompa de apă, pompa de injecție, rolele de întindere, roata dințată și arborii de echilibrare. Profilurile în care sunt disponibile curelele de distribuție sunt:

  • LA: formatul clasic, cu o formă tip trapez, folosit, inițial, pe scară largă în industrie;
  • HTD: optimizat pentru transferul forțelor înalte și potrivit pentru diesel;
  • STD: optimizat pentru o funcționare silențioasă și gândit pentru motoarele pe benzină.

Vezi categoria noastră de  ▶ PIESE

Ce este cureaua de transmisie

Acest subansamblu este responsabil de transmiterea mișcării de rotație a arborelui cotit către agregatele auxiliare. Printre acestea se numără alternatorul, pompa de apă, pompa hidraulică, servodirecția, ventilatorul sau compresorul instalației de climatizare. Cureaua de transmisie este un element de acționare cu fixare pozitivă și folosește, pentru transferul forței, frecarea statică în raport cu fulia. Curelele de transmisie se împart în două categorii, după modul de montare al lor:

  • cureaua de transmisie cu caneluri: aceste curele realizează transferul forței prin frecarea statică dintre flancurile nervurilor și fulia canelată. Cu o suprafață mare de frecare, acestea permit realizarea unor transmisii cu îndoiri inverse și au diametre mici de deflectare.
  • cureaua de transmisie cu caneluri elastice: această curea se montează numai cu ajutorul unor unelte speciale și au o eficiență mai mică decât cea obișnuită. În schimb, cureaua de transmisie cu caneluri elastice nu necesită un dispozitiv de tensionare, fiind montate sub pretensionare. 

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOUTILITARE

Ce recomandari sa respecti in manipularea curelelor

Ce recomandări să respecți în manipularea curelelor

Rezistența îndelungată a curelelor de distribuție sau de transmisie nu depinde numai de un regim cât mai echilibrat de funcționare a motorului, ci și de modul în care acestea sunt manevrate, respectiv montate. Astfel, acestea vor fi depozitate în loc răcoros, la o temperatură cuprinsă între 15 și 25 de grade Celsius, ferite de razele soarelui. Lubrifianții și acizii vor fi ținuți la distanță, iar dacă montarea acestor curele nu a avut loc timp de cinci ani, ele nu mai pot fi folosite. Montarea curelelor se va face numai conform cu specificațiile producătorului și doar cu folosirea uneltei speciale, specificate în instrucțiuni. 

Informațiile de mai sus te pot ajuta să înțelegi mai bine modul în care funcționează motorul unei mașini. Cu atenție la componentele vitale ale propulsorului și cu ajutor oferit exclusiv de specialiști, vei prelungi substanțial durata de viață a mașinii. 

Credit foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)