autovit.ro

Evoluția Ford Mustang, de la primul model lansat și până în prezent

Ford Mustang a fost una dintre cele mai populare mașini sport coupe americane, pentru mai bine de jumătate de secol, iar succesul a fost evident din prima zi de lansare.

Deși nu este nici cel mai bine vândut și nici cel mai rapid model de autoturism construit de compania Ford, Mustang este cea mai faimoasă mașină realizată de producătorul auto american. Și dacă ai condus vreodată una înțelegi perfect și de ce. O mașină clasică, puternică și cu ADN de campioană, te cucerește iremediabil de la prima tură.

Ford a construit numeroase modele Mustang și există „supraviețuitori“ din toate generațiile, cu toate că variantele din 1970 nu au fost prea apreciate și au ajuns la concasor.

Vezi 👉 AICI oferta noastră de AUTOTURISME

Istoria Ford Mustang

Primul model Mustang – un succes neașteptat

La începutul anilor 1960, Lee Iacocca, vicepreședinte și director general al companiei Ford, și-a imaginat o mașină sport pentru tineri. Ideea a prins rapid contur pe 17 aprilie 1964, la Târgul Mondial din Flushing Meadows din New York, unde Henry Ford II a prezentat primul model Mustang.

Primul Ford Mustang avea două locuri, motorul montat pe mijloc și era decapotabil. Mașina era dotată cu motorul de la modelele Falcon, având o capacitate de 2,8 litri și 101 CP. Ulterior, motorul de la Falcon a fost înlocuit cu unul V8 de 4,7 litri.

În aceeași zi, noua mașină a debutat și în showroom-urile Ford din toată America. Prețul de vânzare a fost de 2.368 de dolari. Numai în prima zi au fost vândute 22.000 de mașini, ajungând ca, într-un an de producție, să fie cumpărate peste 400.000 de autoturisme.

Numit după un avion de vânătoare din cel de-al Doilea Război Mondial, Mustang a fost primul dintr-o serie de vehicule cunoscute sub numele „pony car“.

Ford a comercializat mașina originală ca model 1965, cu toate că, ulterior, compania auto a făcut numeroase schimbări de producție la vehiculele construite după august 1964. Primele mașini sunt cunoscute ca fiind modele Mustang „1964½“.

Mustang a fost lansat cu versiuni decapotabile și caroserie notchback, iar cea fastback a fost disponibilă la sfârșitul anului 1965.

O mulțime de opțiuni le-a permis cumpărătorilor să își configureze în numeroase moduri mașina Mustang: de la runabout la un vehicul de weekend. Vânzările totale pentru modelul 1965 (inclusiv mașinile „1964½“) au fost de 681.000 de mașini, de aproape șapte ori mai mult decât a sperat compania Ford.

Mașina Mustang a fost considerată „Thunderbird-ul clasei muncitoare“, primele modele fiind dezvoltate pe platforma Ford Falcon. Gama de motorizare oferea puteri între 101 şi 271 CP.

Modele Ford Mustang

Mașinile Mustang – accesibile tuturor

Mustang a fost conceput ca o mașină performantă la prețuri avantajoase, iar compania Ford a încercat, de-a lungul timpului, să mențină acest concept, chiar dacă acest lucru a însemnat, uneori, folosirea tehnologiilor vechi. Însă modelele Mustang s-au vândut foarte bine, ceea ce înseamnă că tehnologia folosită a fost de calitate.

VEZI categoria noastră de  ▶ PIESE AUTO

În 1965, a fost introdusă versiunea GT350, cu propulsia unui motor V8 de 306 CP, iar în următorul an au fost făcute schimbări minore. 1966 este anul când Mustang a depășit cifra de un milion de vânzări.

Primele modificări semnificative au apărut în 1967, când mașina a crescut în lungime, lățime și greutate (pentru a permite instalarea unui motor mai mare). Apoi, schimbări au apărut în anii 1970, Mustang fiind lansat pe piață cu îmbunătățiri consistente.

1971 este anul când Ford fabrică cele mai mari modele Mustang de până atunci, cu 30 de centimetri mai lungi şi 136 de kilograme mai grele faţă de primele modele. Până în 1973, greutatea mașinii ajunge să depășească 1.600 de kilograme, cu 540 de kilograme mai mult decât modelul Mustang 1965. Totodată, 1973 a fost ultimul an în care Ford a produs un Mustang decapotabil. 

Pentru că existau îngrijorări în privința greutății și mărimii modelelor Mustang de la începutul anilor 1970, Ford scoate pe piață Mustang II cu jumătate de metru mai mic şi 222 de kilograme mai uşor faţă de modelul din 1973.

Evolutia Ford Mustang

Aflată într-o continuă căutare, compania Ford scoate pe piață, în 1975, un model cu 122 de cai putere şi, în premieră, cutie automată pentru schimbare a vitezelor, iar în 1976, Mustang Cobra II era dotat cu opţiuni suplimentare, precum o trapă pe acoperiş, linii de curse pictate pe capotă şi spoilere atât în spate, cât şi în faţă.

Din 1978, odată cu apariția modelului King Cobra, Mustang are un detaliu prin care se remarcă – ecusonul „5.0“, amplasat pe caroseria mașinii, reprezintă capacitatea motorului din vremea respectivă și un simbol pentru mașina Mustang.

În 1979, noul Mustang a fost construit pe platforma Fox, pe care a împărțit-o cu sedanul Fairmont. Disponibil atât notchback, cât și hatchback, noul model era mai lung și mai înalt decât Mustang II.

După zece ani de pauză, în 1983, Ford scoate pe piață un Mustang decapotabil, care a revoluționat piața auto, datorită dotărilor unice în perioada respectivă: acoperiş retractabil automat şi lunetă din sticlă securizată.

Anul 1987 vine cu o schimbare de design uimitoare, ce implica, printre altele, faruri colorate și un nou aspect interior. Astfel, au apărut două modele: Ford Mustang LX – varianta economică și Ford Mustang GT – varianta puternică.

Pentru a sărbători 30 de ani de la prima mașină Mustang, Ford regândește complet modelul din 1994, pentru a-l face să semene cât mai mult cu originalul: bot lung, bare laterale modelate şi acoperişuri elegante. Schimbarea a venit ca urmare a unor studii realizate de compania americană, care au arătat că fanii își doresc varianta clasică.

Mașina pe care locotenentul Frank Bullitt a condus-o într-o urmărire pe străzile din San Francisco din filmul Bullitt a devenit un punct de referință în istoria Mustang. Inspirat din Mustangul GT 390 verde din anul 1968, a fost lansat, în 2001, modelul Ford Mustang Bullitt, dotat cu opțiuni suplimentare față de varianta inițială.

În 2004, Ford produce modelul 004 Mustang GT Convertible, în ediţie aniversară de 40 de ani, iar în 2008, iese pe piață Mustangul cu numărul 9.000.000, un model GT Convertible, vândut unui fermier din Iowa.

După o pauză de 40 de ani, în 2012, revine în producție Mustang Boss 302. În 2013, Ford a lansat ceea ce a numit cea mai puternică mașină Mustang – GT500, cu 662 CP, motor V8 de 5,8 litri supraalimentat, care poate merge cu 320 km/h. Modelul din 2020 are mai mulți cai putere și, teoretic, ar fi mai rapid, însă compania auto a limitat electronic viteza la 290 km/h.

Majoritatea mașinilor Mustang de înaltă performanță sunt limitate la 250 km/h.

modelele moderne Mustang

Cu toate că modelele moderne Mustang au numeroase dotări de siguranță, variantele de ultimă generație, cu o combinație de cai putere și tracțiune pe spate, pot deveni periculoase când la volan se află șoferi neexperimentați. Prețul scăzut face ca aceste modele să fie accesibile tinerilor imprudenți. Astfel, rata de accidente este mai ridicată decât în cazul altor mașini.

Formidabilului Ford Mustang GT i se alătură, din 2021, cel mai puternic și mai capabil Mustang care a străbătut vreodată drumurile europene: Ford Mustang Mach 1.

În spatele puterii Mustang GT se afla o versiune îmbunătățită a renumitului motor V8 de 5,0 litri, care încorporează tehnologia duală de injecție de combustibil pentru performanțe superioare. Mustang Mach 1 are un V8 de 5,0 litri, special modificat și calibrat, care poate atinge pana la 460 CP la 7.250 rpm și un cuplu de 529 Nm la 4.900 rpm.

Vezi categoria noastră de 👉 AUTOTURISME FORD

Mustang 390 GT

Mustang – în lumina reflectoarelor

De-a lungul timpului, mașinile Mustang au apărut în sute de producții cinematografice. În anul în care a fost lansată pe piață, mașina Mustang a apărut pe marele ecran, în al treilea film din seria James Bond – Goldfinger.

Totodată, un Mustang 390 GT verde, din 1968, a fost vedetă în filmul Bullitt, cu Steve McQueen. Mustangul din 1968, care a fost condus de Steve McQueen în filmul Bullitt, se află expus la Muzeul Naţional din Washington, D.C.

În 1974 a apărut filmul Gone in 60 Seconds, care a avut în prim plan un Ford Mustang SportsRoof din 1971, cunoscut sub numele de „Eleanor”.

Iar în 1988, actorul american Kevin Costner a adăugat o clauză în contractul său pentru filmul Bill Durham, care să îi permită să păstreze Mustangul de culoare albastră pe care-l conduce personajul său.

De asemenea, primul Mustang a fost sursă de inspiraţie pentru hitul americanului Wilson Pickett – Mustang Sally.

Mustang este o mașină cu o istorie spectaculoasă, care s-a impus pe piața auto încă de la lansare și continuă să facă impresie bună și în prezent.

Sursă foto: Shutterstock

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)