autovit.ro
B SECTIUNI

Istoria și evoluția display-ului Head-Up: cum a ajuns de la aeronave pe bordul mașinilor de azi

Head-Up Display, cunoscut și prin prescurtarea HUD, este un display care îți oferă informațiile esențiale dintr-o perspectivă care nu te obligă să-ți muți privirea de la drum. Informațiile pe care le primești pe bordul mașinii, precum viteza, consumul și alte detalii, îți pot distrage atenția când privești în jos, motiv pentru care tehnologia Head-Up este considerată alternativa mai sigură și mai practică pentru șoferii de pretutindeni. Bineînțeles, nu toate mașinile beneficiază de acest feature, dar este important să-l ai în vedere când achiziționezi o mașină nouă. Iată mai multe detalii despre istoria și evoluția acestui tip de display: 

Cum a apărut Head-Up Display

O variantă a acestui tip de display exista încă de dinainte de Al Doilea Război Mondial, în cadrul avioanelor de luptă din armată. În anii 1940, piloții Royal Air Force din Marea Britanie au sesizat că le este mult mai greu să se concentreze la cerul nopții și la țintă odată ce își luau privirea de la ecranul radarului. Acest lucru le punea în dificultate posibilitatea de a-și îndeplini cu succes sarcinile.

Descoperă 👉 întreaga noastră ofertă de MASINI DE VANZARE

În 1955, Biroul de Cercetare și Dezvoltare Navală al US Navy a realizat un mock-up pentru ceea ce avea să devină Head-Up Display-ul care există și azi. Chiar dacă acesta nu a fost folosit la acea vreme, a rămas prototipul tehnologiei folosite în prezent. Sistemul a fost integrat în cadrul avioanelor de luptă din armata Regatului Unit din anul 1958. Odată cu folosirea acestei tehnologii, piloții au devenit mai buni, lucru care a ajutat la observarea unui nou fenomen. Sistemul Head-Up Display nu doar că ajuta piloții să urmărească țintele și să execute ordinele, dar contribuia și la îmbunătățirea pilotajului în general. 

În anul 1970, Head-Up Display a fost introdus și în cadrul aeronavelor comerciale, iar în 1988, acesta a fost implementat pentru prima oară la automobile. 

Head-Up Display la autovehicule

General Motors a fost primul producător care a folosit tehnologia Head-Up la automobile, în anul 1988. Display-urile au fost instalate pe modelul Oldsmobile Cutlass Supreme. Mai apoi, începând cu anii 1989-2003, producători ca Nissa, Toyota, Chevrolet, Cadillac și BMW au introdus display-urile la mașinile lor. 

Printre funcțiile pe care le oferă un astfel de display se numără:

  • vitezometru;
  • tahometru;
  • sistem de navigație cu funcțiile acestuia.

Anumite modele de mașini oferă și night vision, folositoare în special în condiții meteo extreme. Pentru această funcție, sistemul folosește o cameră termografică și ajută șoferul să se orienteze în caz de vizibilitate foarte scăzută. Poziționarea unui Head-Up Display pe bord sau chiar pe colțul parbrizului unei mașini ajută la menținerea unei poziții adecvate pe tot parcursul drumului, în special în cazul privirii, care trebuie să fie mereu concentrată asupra drumului.

Descoperă 👉 oferta noastră de MASINI DUPA 2019

Avantajele unui Head-Up Display

Chiar dacă este o tehnologie implementată acum foarte mulți ani, majoritatea mașinilor nu beneficiază de această funcție. Un Head-Up Display asigură atenția șoferului în mod constant asupra drumului și condiții mai sigure de condus. Acest beneficiu mai este numit și Ochii-La-Drum, deoarece un Head-Up Display te ajută să-ți fixezi privirea într-o poziție corectă. 

Mișcările ochilor pot deveni periculoase în câteva secunde, atunci când te afli la volan. De aceea, dacă toate informațiile relevante se află pe bord, vei fi mereu distras de culorile, luminile și mișcările acestora. Privirea poate fi schimbată rapid, iar acest lucru duce la punerea în pericol a celorlalți participanți la trafic și, mai ales, a pietonilor. Dacă informația este afișată pe un display Head-Up, privirea îți va fi mereu îndreptată spre locul potrivit și nu vei scăpa din câmpul vizual celelalte elemente din jur. Când ești atent la ceea ce se întâmplă în jurul tău, îți crește timpul de reacție și ai instincte mai puternice în ceea ce privește evitarea unei situații riscante.

Câmpul vizual ideal este, de asemenea, ajutat de sistemul Head-Up Display. Tocmai pentru a avea mereu privirea concentrată înainte este important ca mașina să fie dotată cu un sistem care menține informațiile în câmpul vizual principal. În acest fel, toată informația percepută prin ochi va fi procesată mai rapid de către șofer.

Cum ajută Head-Up Display condusul

La fel ca în cazul piloților de avion, un sistem Head-Up Display nu ajută doar la evitarea accidentelor, ci și la îmbunătățirea calității condusului. Prin acest display, poți avea mereu la nivelul ochilor informații despre viteza cu care circuli, temperatură și alte condiții meteo, dar și despre recunoașterea indicatoarelor întâlnite pe drum. Respectarea vitezei sau păstrarea unei viteze constante te va ajuta să conduci prudent și să eviți situațiile neplăcute. Mai mult decât atât, dacă nu există tendința de a-ți lua ochii de la trafic, vei putea să respecți limitele propriei benzi, fără a mai exista nevoia de a verifica toate informațiile pe bordul mașinii.

Studiile arată și că viteza de reacție este îmbunătățită în cazul șoferilor cu mașini echipate cu Head-Up Display. Motivul principal poate fi locul în care este concentrată privirea, care oferă un unghi vizual generos. Când ai privirea la trafic, poți fi pregătit pentru mai multe situații limită. De exemplu, în cazul în care mașina din fața ta frânează brusc, iar tu ai privirea concentrată în partea inferioară a bordului, nu vei avea suficient timp să frânezi. În principiu, un Head-Up Display te ține conectat la ceea ce poate face diferența dintre o situație periculoasă și siguranță.

Head-Up Display poate fi prezent la mașini prin proiectarea informațiilor direct pe parbriz sau cu ajutorul unui display transparent retractabil. Acest sistem își va face cu siguranță apariția în cadrul mai multor modele de mașini, mai ales datorită felului în care asistă șoferii la drum.

Sursa foto: Shutterstock.com

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)