autovit.ro
B SECTIUNI

Timbrul de mediu blocheaza piata auto

Chiar daca guvernantii ne-au asigurat in repetate randuri ca pentru masinile Euro 3 si Euro 4 contravaloarea timbrului de mediu este in medie cu 10% – 15% mai mare prin comparatie cu taxa auto anterioara, se pare ca lucrurile nu stau chiar asa. Astazi va propunem o demonstratie practica prin care va aratam ca in unele cazuri, pentru masinile deja inmatriculate in Romania si pentru care se platesc impozite, timbrul de mediu reprezinta un procent considerabil din valoarea de piata a masinii, in anumite cazuri chiar depasind-o. Practic, actualii proprietari sunt “condamnati” sa pastreze aceste masini…

Nu mai este un secret pentru nimeni ca timbrul de mediu s-a dorit a fi si un instrument eficient pentru scoaterea din parcul auto national a masinilor inmatriculate in alte state, mai exact masinile denumite generic “pe Bulgaria”. Astfel, guvernantii au inteles intr-un final ca reducerea taxei pentru masinile foarte vechi (non-Euro, Euro 1 si Euro 2) poate fi un bun motiv pentru clientii romani sa inmatriculeze masinile in tara. Iar aceasta actiune se traduce clar printr-o crestere a veniturilor din taxe, impozite si asigurari… Insa ce nu s-a luat in calcul este ca timbrul de mediu loveste puternic mai ales in actualii posesori de masini Euro 3 si Euro 4, adica autoturisme care sunt deja inmatriculate in Romania si urmeaza a fi revandute.

Calcule_TM_3

Dupa introducerea timbrului de mediu asistam practic la un blocaj al pietei auto second hand si noi deoarece aceste masini Euro 3 si Euro 4 reprezinta cea mai consistenta pondere dintre masinile inmatriculate in Romania. Conform DRPCIV (Directia Regim Permise de Conducere si Inmatriculare a Vehiculelor), in anul 2012 in parcul auto national se aflau in exploatare 4.485.148 autoturisme, cele mai multe dintre ele avand o vechime intre 6 si 10 ani, mai exact 1.398.441 exemplare. Adica masini dotate cu motoare Euro 3 sau Euro 4, inmatriculate in perioada 2003 – 2007 si pentru care nu s-a platit nicio taxa auto. Iar timbrul de mediu influenteaza si piata de masini noi, pe care guvernul vrea sa o impulsioneze. Astfel dealerii nu mai pot face buyback sau trade-in cu aceste masini Euro 3 – 4 vandute tot de ei in perioada de dinainte de criza. Prin urmare dealerii vor utiliza tot mai greu un instrument foarte important  in dinamica pietei de masini noi.

Dar sa vedem pe cazuri particulare cat reprezinta procentual timbrul de mediu din valoarea masinii. In primul rand sa analizam situatia unui exemplar Dacia Logan fabricat in anul 2006, dotat cu motorul 1.4 MPI 75 CP care indeplineste normele de poluare Euro 3: Astfel, conform calculatorului oficial si a calculatorului de taxa de pe Autovit.ro, contravaloarea timbrului de mediu este de 1782,94 EUR, in conditiile in care proprietarul solicita pe masina 2.100 EUR. Prin regula de trei simpla rezulta ca timbrul de mediu reprezinta nu mai putin din 85% din valoarea masinii, ceea ce este cu adevarat aberant…

Un exemplu mai hilar ar fi un Opel Astra din anul 2004 cu motor 2.0 DTI (Euro 3) care emite 186 g CO2/ km, o masina evaluata de catre proprietar la 2.900 EUR. Din calcule, contravaloarea timbrului de mediu este de 5019,99 EUR, adica aproape dublu fata de suma ceruta de catre vanzator. No comment…

De asemenea, daca calculam valoarea timbrului de mediu pentru acest VW Transporter din anul 2006  obtinem tot un rezultat de domeniul SF. Pentru aceasta masina proprietarul cere 8.500 EUR, pret negociabil, in timp ce valoarea timbrului de mediu este de 9623,58 EUR. Adica actualul proprietar va trebui sa mai achite in plus 1.124 EUR peste pretul masinii…

Si exemplele pot continua, mai ales daca ne referim si la masinile cu cilindree mai mare, evident mai poluante…

In final ramane intrebarea logica: ce pot face in aceasta situatie actualii proprietari de masini Euro 3/ Euro 4 fabricate intre anii 2000 – 2007? Sa speram ca guvernantii au un raspuns pertinent la aceasta intrebare, deloc retorica…

482 Comentarii

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată.

Ne gasesti pe:
Ai intrebari?

Acceseaza sectiunea Ajutor

(031) 860 90 90 (de Luni pana Vineri intre
09:00 - 18:00)